Archiefinstellingen willen bakens van betrouwbaarheid zijn. Daarbij hoort het principe van good governance: democratisch legitiem, rechtmatig, effectief en integer handelen. De balans tussen deze vier pijlers is hierbij cruciaal.

 

Kwaliteitszorg is erop gericht om dat te ondersteunen en te garanderen. Kwaliteitszorg vergt onderzoek. Zowel zelfonderzoek als klantonderzoek. Willen weten wat er goed gaat en wat niet. En continu werken aan verbetering. 

Wat doet KVAN/BRAIN?

Periodiek klanttevredenheidsonderzoek is een belangrijk instrument voor elke instelling die wil luisteren naar wat mensen willen en die zichzelf continu wil verbeteren. KVAN/BRAIN biedt instellingsleden de mogelijkheid om mee te doen aan een landelijk klanttevredenheidsonderzoek: de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening. Dit onderzoek wordt sinds 2009 elke twee jaar uitgevoerd. De vragenlijst wordt bij elke nieuwe onderzoeksronde kritisch bekeken door het Kennisplatform Dienstverlening en door deelnemende instellingen. De dienstverlening van archiefinstellingen is immers volop in beweging en het is belangrijk dat de vragenlijst goed blijft aansluiten op de dagelijkse praktijk van archiefgebruikers.

Iedere deelnemende instelling krijgt een gedetailleerd rapport over de antwoorden van de eigen respondenten. Dat rapport wordt verder niet door KVAN/BRAIN verspreid. Wel publiceren we bij wijze van benchmark de topscores per vraag. Zo kunnen instellingen bij hun goed presterende collega’s te rade gaan.

Ook publiceert KVAN/BRAIN het rapport met de overall resultaten van alle deelnemende instellingen. Deze rapporten geven een goed beeld van de manier waarop archiefgebruikers tegen de dienstverlening van archiefinstellingen aankijken en hoe zich dat ontwikkelt.

Een uitgebreid Kwaliteitshandboek en een bijbehorende tool voor zelfevaluatie werden al enige tijd terug gepubliceerd maar zijn nog steeds beschikbaar en bruikbaar.

Actueel
Nieuws
De ICA (International Council on Archives) en de International Conference of Information Commissioners hebben een verklaring opgesteld, ondersteund door ARMA International, CODATA, Digital Preservation Coalition, Research Data Alliance, UNESCO Memory of the World en World Data System.
Nieuws
Het bestuur van KVAN/BRAIN heeft opdracht gegeven aan Hoomans InformatieAdvies tot een verkennend onderzoek over certificering in de archiefsector. Aanleiding daarvan is het schrappen van de diploma-eis in de wijziging van de Archiefwet.
Nieuws
KVAN/BRAIN biedt ook in 2019 de instellingsleden weer de kans om hun klanten te bevragen over de kwaliteit van de dienstverlening. Deze gezamenlijke onderzoeksaanpak is goedkoop en maakt het mogelijk je resultaten te vergelijken en van elkaar te leren. Sinds 2009 voert KVAN/BRAIN dit…
Nieuws
Iedere twee jaar meten archiefinstellingen via de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven hoe tevreden gebruikers zijn met onze dienstverlening en leren we wat verbeterpunten zijn. Eind 2019 zal de monitor weer worden uitgezet.
Agenda
Hoe goed ken jij de bezoekers van je website of je activiteiten? Hoe komen ze bij je terecht, blijven ze hangen en komen ze terug? Is je website of dienst wel gebruiksvriendelijk genoeg? Doe je nog geen onderzoek of wil je meer inzicht in welke aspecten je nog meer kunt onderzoeken en hoe je je…
Nieuws
Het Kwaliteitsmodel Inspectie, dat sinds 2011 is ontwikkeld en onderhouden door de toenmalige sectie Toezicht van BRAIN, is nu in zijn geheel te raadplegen op het Kennisnetwerk Informatie en Archief (KIA).
Meedenken over kwaliteitszorg en klantonderzoek?
Word lid van het Kennisplatform Dienstverlening. Het lidmaatschap van de kennisplatforms is kosteloos en staat voor iedereen open. Wel moet je een account aanmaken op KIA om alle content op het digitale kennisplatform te kunnen zien.