Archiefbezoekers dik tevreden

1 maart 2018
Archiefonderzoekers in Nederland zijn tevreden over de dienstverlening van archiefinstellingen. Dat blijkt uit de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven 2017. KVAN/BRAIN voert dit onderzoek tweejaarlijks uit met en voor de instellingsleden. Dit jaar deden 34 instellingen mee en vulde een recordaantal van ruim 3.600 respondenten de enquête in. Zij geven de archiefinstellingen gemiddeld een 7,9 als rapportcijfer.

Stijgende lijn

Na een dalende trend in de periode 2003 - 2011 (van 8,1 naar 7,7) en een stabiele situatie in de jaren 2011 - 2015 (7,7) is de waardering van de bezoekers voor het eerst sinds 2003 weer gestegen. Dat geldt zowel voor het oordeel over de fysieke voorzieningen als over de onlinevoorzieningen. Topscoorder is het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, dat van zijn respondenten een 8,5 krijgt. Het Gemeentearchief Schouwen-Duivenland volgt met een 8,3. Het Brabants Historisch Informatiecentrum, de Groninger Archieven, het Gemeentearchief Zaanstad en het Streekarchief Langstraat, Heusden en Altena delen de derde plaats met een 8,2.

kwaliteitszorg_samuel-zeller-358865-unsplash%20kopie.jpg

Houvast voor verbeterplannen

De 34 archiefinstellingen die deelnamen aan de Kwaliteitsmonitor 2017 hebben elk een rapportage op maat ontvangen, waarin de antwoorden van de eigen respondenten op alle vragen uit de monitor worden vergeleken met het totaal van alle archiefinstellingen. Deze rapportages bevatten alle opmerkingen en verbetersuggesties die de eigen respondenten hebben gegeven. Met die input kunnen archiefinstellingen doelgericht werken aan de verbetering van hun dienstverlening.